Kako radi variomat? CVT prijenos


Kad ste prvi put sjeli na skuter i odvrnuli gas, sigurno niste znali kako mjenjač odnosno CVT u skuteru funkcionira. Nema kvačila, nema mjenjača, a skuter ipak ide?

Nakon što pogledate video ukratko ću da objasnim :


Lijevo se nalazi variomat, on je spojen na izlaz iz radilice. U variomatu se nalaze utezi odnosno rolice koje pri utjecaju centrifugalne sile guraju remen u variomatu prema van, odnosno od jačeg momenta za kretanje prema većoj konačnoj brzini.

Naravno da variomat nema nešto što drži remen nategnut on bi stalno bio labav a variomat otvoren do kraja... zbog toga u desnoj strani imamo polutke s oprugom. U polutkama se nalazi opruga koja remen gura konstantno prema van i time ga drži zategnutim. Moglo bi se reći da rolice i centralna opruga polutki moraju biti u savršenom balansu da bi se dobio maksimum iz mašine skutera.

CVT je savršen prijenos koji idealno podešen drži mašinu oko najjačeg momenta gdje je najveća snaga i najmanja potrošnja. Usporedimo to sa dizelskim automobilom čiji se motor najviše voli vrtiti na primjerice 2800o/min i mjenjačem ga uvijek držimo oko tih okretaja. Ovdje će ga CVT ako je ispravno podešen konstantno držati u tim okretajima dok remen ne dođe do krajnjeg položaja, te će ostatak do konačne brzine izvrtiti sama mašina do blokade.

Polutke s kvačilom
Naravno CVT zahtjeva održavanje, otprilike svakih dvije godine ili nakon 10 000km zamjenu svih potrošnih komponenti : remena, rolica, klizača variomata te centralne opruge da bi bio u top stanju.

Kvačilo se u CVT-u nalazi u desnoj strani i izgleda kao na slici lijevo. Lijevo vidimo stražnju polutku, na njoj je kvačilo i desno od nje je zvono kvačila. Kvačilo je zaduženo za startnost skutera


Treba izbjegavati držanje skutera na uzbrdici s gasom jer može doći do pregrijavanja zvona i ubrzanog trošenja obloge. Kvačilo je također moguće podešavati kupovinom opruga različite tvrdoće te time podesiti da li će otvarati na nižim, srednjim ili višim okretajima. 

Iza kvačila osovina ide u getribu, koja smanjuje okretaje i ide na točak. Getribu je također moguće mjenjati, stavljati drugačije omjere za dobivanje veće brzine. Ali to se u pravilu radi tek nakon stavljanja kita, jer serijska mašina u pravilu ne može razvrtiti dužu getribu i time joj se ubije startnost.


Jedan video rastavljanja dekla i CVT prijenosa :

Nema komentara:

Objavi komentar