Kako radi variomat? CVT prijenos


Kad ste prvi put sjeli na skuter i odvrnuli gas, sigurno niste znali kako mjenjač odnosno CVT u skuteru funkcionira. Nema kvačila, nema mjenjača, a skuter ipak ide?

Lijevo se nalazi variomat, on je spojen na izlaz iz radilice. U variomatu se nalaze utezi odnosno rolice koje pri utjecaju centrifugalne sile guraju remen u variomatu prema van, odnosno od jačeg momenta za kretanje prema većoj konačnoj brzini.

Naravno da variomat nema nešto što drži remen nategnut on bi stalno bio labav a variomat otvoren do kraja... zbog toga u desnoj strani imamo polutke s oprugom. U polutkama se nalazi opruga koja remen gura konstantno prema van i time ga drži zategnutim. Moglo bi se reći da rolice i centralna opruga polutki moraju biti u savršenom balansu da bi se dobio maksimum iz mašine skutera.

CVT je savršen prijenos koji idealno podešen drži mašinu oko najjačeg momenta gdje je najveća snaga i najmanja potrošnja. Usporedimo to sa dizelskim automobilom čiji se motor najviše voli vrtiti na primjerice 2800o/min i mjenjačem ga uvijek držimo oko tih okretaja. Ovdje će ga CVT ako je ispravno podešen konstantno držati u tim okretajima dok remen ne dođe do krajnjeg položaja, te će ostatak do konačne brzine izvrtiti sama mašina do blokade.

Polutke s kvačilom
Naravno CVT zahtjeva održavanje, otprilike svakih dvije godine ili nakon 10 000km zamjenu svih potrošnih komponenti : remena, rolica, klizača variomata te centralne opruge da bi bio u top stanju.

Kvačilo se u CVT-u nalazi u desnoj strani i izgleda kao na slici lijevo. Lijevo vidimo stražnju polutku, na njoj je kvačilo i desno od nje je zvono kvačila. Kvačilo je zaduženo za startnost skutera


Treba izbjegavati držanje skutera na uzbrdici s gasom jer može doći do pregrijavanja zvona i ubrzanog trošenja obloge. Kvačilo je također moguće podešavati kupovinom opruga različite tvrdoće te time podesiti da li će otvarati na nižim, srednjim ili višim okretajima. 

Iza kvačila osovina ide u getribu, koja smanjuje okretaje i ide na točak. Getribu je također moguće mjenjati, stavljati drugačije omjere za dobivanje veće brzine. Ali to se u pravilu radi tek nakon stavljanja kita, jer serijska mašina u pravilu ne može razvrtiti dužu getribu i time joj se ubije startnost.

Vožnja na ulje iz friteze


Prototip - Prvo filtriranje ikad :)

Da ponovim jedan od starih i traženih postova prije prebacivanja bloga na novu adresu. Ponosan sam vlasnik mercedesa linije 123 sa dizelskim motorom 2000ccm i cijelih razigranih 55ks. Pošto taj motor može gutati gotovo sve, samo da je filtrirano odlučio sam se uložiti neke sitne novce što bi ionako nalio u rezervar. Znači uloženo je niti 600kn , malo truda i kreativnosti.



Plavi filter - filter 20 mikrona
Naravno, nisam odmah sve tako lijepo napravio, bilo je tu i prototipa - lošije filtriranog goriva s kojim sam uradio preko 2000km bez greške. Stoga sam odlučio još koju kunicu uložit u ovaj plavi prozirni filter 20 mikrona da mogu prevalit sigurno preko 20 000km bez zamjene filtera goriva. Kako mi je dobava ulja iz friteze redovna i imam zalihu od nekih 500tinjak litara... cijelo ljeto ću se zasigurno voziti na ovo


Trenutno - 2 filtera 20 i 5 mikrona
No nije baš sve tako bajno... testirao sam auto sa omjerom 50:50 ulja i nafte pri 10 stupnjeva. Pali no treba duže grijati. Čuo sam da treba petroleja dodat jer on poveća oktansku vrijednost ulja i razvodni ga. No ipak nebi se nigdje uputio s ovim u rezervaru ako je temperatura ispod 10 stupnjeva. Treba uzet u obzir da su noći hladne, a jutra još hladnija. Dok ljeti nema problema, vozio sam prošlo ljeto na čak 90:10 omjer u korist ulja i palio je i
išao bez ikakvih problema.
  
Raspitivao sam se o legalnosti vožnje na takav način. Navodno 100% legalno... našao sam jedan članak gdje se kolega iz unutrašnjosti isto vozi na ulje iz friteze, završio je u novinama... nebi o tome pričao osim ako ne želi da ga lokalni policajci uhvate na zub.
Najzanimljiviji od svega je ispuh. Kad god upalim auto uhvati me glad, čuje se roštilj... čevapi, pomfrit, pljeskavice... nedefinirano no to sve jako dobro utjeće na apetit vozača, putnika kao i okoline :)

A najdraže mi je kad ljudi začuđeno gledaju i ne vjeruju na što vozim... misle da je to nemoguće i žele da ispred njih nalijevam ulje u auto :)


Podešavanje plamena


Neispravan plamen
koji crni lonce
Savršen plamen
Podešavanje plamena na plinskom štednjaku - špaheru i općenito na plinskim trošilima kao što su roštilji, bojleri, plinski frižideri...

Uvod...

Plinski štednjaci imaju mali broj sastavnih elemenata koji mogu besprijekorno raditi više godina bez posebnih intervencija. U osnovi to su jednostavni uređaji, međutim tokom korištenja mogu nastati uobičajene smetnje, a to su...



Nepravilno izgaranje plamena - žut plamen, gori kao svijeća ili oganj. Znak je nedostatka zraka za sagorijevanje, najčešće zbog nečistoće ili neispravno podešene regulacije zraka. Isto tako može biti zbog krive dizne. U ovom slučaju štednjak crni lonce. Moguće je i da je dizna na štednjaku za gradski plin koji je inače manjeg pritiska nego onaj iz boce, te dolazi zbog prevelikog ubrizgavanja plina. U tom slučaju treba zatražiti diznu za veći pritisak od 30-50mbar


Plamen u radu mora biti stabilan i bez žutih vršaka. A plamičci izgarati sa vidljivim plavim jezgrama. Samo tad se iskorištava nazivna snaga plamenika uz minimalni utrošak plina i s najmanje štetnih sastojaka pri sagorijevanju.

Ukoliko nije tako, treba podesiti zrak na plameniku koje se obavlja popuštanjem vijka i regulacijom čahure unutar cijevi za mješanje u plameniku. Čahura se podešava i fiksira u položaju s kojim se postiže najbolji rezultat izgaranja.

Podešavanje malog plamena se vrši okretanjem malog vijka s prednje strane plinskog ventila, a da se plamenik pri smanjenju ne gasi. Za pristup inače treba dizati gumb ili zaštitnu lamu.

Plinski hladnjak

Imamo kompresorske i apsorpcijske hladnjake. Danas se apsorpcijski gotovo i ne koriste u domaćinstvima jer kompresorski imaju mnogo više prednosti. Najvaža prednost kompresorskog je mnogo veći kapacitet uz manji utrošak energije. Apsorpcijski su rentabilniji do kapaciteta 100L i takvi su prikladni za kamp kućice, vikendice i slično. Oni imaju bitnu prednost sa stajališta mogućnosti napajanja el. energijom. Jer osim uobičajenog napajanja strujom, postoje apsorpcijski hladnjaci s pogonom na plin.

Plinski hladnjaci imaju specifične kvarove, kao što su :

1. Nepravilno izgaranje plamena, najčešće sa žutim vrškom ili je nemiran zbog previše ili premalo zraka u smjesi.

2. Nedovoljna količina plina za izgaranje zbog nečiste sapnice ili neodgovarajućeg pritiska plina.

3. Plamen se gasi, najprije konus ventila zaprljan ili oštećen, ili sigurnosni elemenat nefunkcionalan.

4. Prevelik plamen koji se ne smanjuje nakon postizanja temperature što upućuje na neispravan termostat

5. Plinski ventil se ne može okretati, najčešće zbog agresivnih sredstava za čišćenje ili ostalih nečistoća.

Perilica rublja ne radi! - P&O 3. dio

1. Curi voda na spoju dovodne cijevi
Cijev nije dovoljno dotegnuta, oštećena brtva na spoju ili je napuknuta plastična prirubnica dovodne cijevi, Pokušati stegnuti papagajkama, postaviti novu brtvu ili zamjeniti dovodnu cijev.
2. Ispod perilice rublja curi voda
Otvoriti gornji i stražnji poklopac te locirati propuštanje. Obratiti pažnju na cijev od elektroventila do dozirne posude, cijev od dozirne posude do bubnja, cijev od bubnja do filtera, odvodnu gumenu cijev, semering bubnja, pumpu za izbacivanje vode.
3. Ispod vrata s unutarnje strane perilice curi voda
Probijena je guma vrata, rukom pretražiti puknuće. Također provjeriti da li guma dobro stoji u svom utoru (pričvršćena je bragom)
4. Oko elektroventila perilice curi voda
Oštećen ventil ili je labav spoj sa cijevima. Promjeniti elektroventil ili skratiti oštećeni dio cijevi.
5. Na dozirnoj posudi curi voda i prelijeva se po kučištu
Začepljena je cijev od dozirne posudice do bubnja ili je deterdžent u posudici zgrušan. Također je moguć kamenac u dozirnoj posudici pa mlaz nije pravilno usmjeren.
6. Ispod odvodnog filtera curi voda
Filter nije ispravno postavljen ili je oštećena gumena brtva. Moguće da se s vremenom kučište filtera deformiralo ili napuklo. Potražite oštećenja.
7. Perilica ne uzima vodu za pretpranje
Ventil vode otvoren i ima vode? Ako da moguće je da je mrežica sa stražnje strane elektromagnetnog ventila začepljena ili je mehanički kvar sa ventilom. Možda je pregorio električni ventil. Provjeriti da u perilici već nema vode ili je presostat blokirao u stanju "pun", Može biti i do kvara programatora. Provjeriti da li dolazi struja na elektroventil.

8. Perilica rublja ne izbacuje vodu
Začepljen odvodni filter, odvodna cijev savijena, turbina pumpe za izbacivanje blokirana, nešto je u cijevi koja vodi od bubnja do filtera, na pumpi nema napona ili je pumpa izgorila
9. Perilica rublja ne reagira ni na koji program
Da li ima napona na utičnici? Neispravan priključni vod stroja, neispravna glavna sklopka programatora ili je najprije neispravna bravica vrata. Pokušajte vrata malo jače zatvoriti.
10. Perilica stalno uzima vodu
Začepljena ili oštećena cijev presostata, neispravan presostat ili elektroventil mehanički neispravan.